ТЕХНОЛОГІЯ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ
Про технологію
Для стимулювання пошукової, самостійної діяльності учнів вже багато років в системі освіти широко використовується проблемне навчання. Його психологічною основою є протиріччя, що виникає в свідомості учня, між тим, якими знаннями він вже володіє, і тим, що необхідно знати, щоб розібратися в запропонованій педагогом проблеми, проблемної ситуації. Відомий фахівець з проблемного навчання М. І. Махмутов сформулював загальні і спеціальні функції проблемного навчання.
Загальні функції такого навчання включають:
- засвоєння учасниками взаємодії в навчальному процесі системи знань і способів розумової і практичної діяльності;
- розвиток інтелекту учнів, тобто їх пізнавальної самостійності і творчих здібностей;
- формування діалектико-матеріалістичного мислення учасників навчання;
- розвиток всебічно і гармонійно розвиненої особистості.
До методів проблемного навчання фахівці в сфері педагогіки відносять:
- засвоєння учасниками взаємодії в навчальному процесі системи знань і способів розумової і практичної діяльності;
- розвиток інтелекту учнів, тобто їх пізнавальної самостійності і творчих здібностей;
- формування діалектико-матеріалістичного мислення учасників навчання;
- розвиток всебічно і гармонійно розвиненої особистості.
До методів проблемного навчання фахівці в сфері педагогіки відносять:
- проблемний виклад (педагог ставить питання і формулює проблемні ситуації, показує варіанти їх аналізу та вирішення, а ті, яких навчають можуть висловити своє ставлення до пропонованих версій аналізу і прийнятого рішення);
- частково-пошуковий (евристичний) метод, який передбачає включення суб'єктів у процес обговорення, аналізу та вирішення проблемної ситуації; при цьому процес пошукової діяльності учнів здійснюється під контролем з боку педагога;
- дослідницький метод, який передбачає включення учнів в процес формулювання проблемного завдання, вибір інструментів і методів вивчення, визначення цілей і завдань, а також розробку програми дослідження, відбір бази, визначення учасників взаємодії і обробку отриманих результатів.
Обладнання: роздруки текстів, орфографічний словник, таблиця «Правопис складних слів», мультимедійний супровід.
Тип уроку: урок формування та розвитку практичних компетентностей на основі набутих знань. Діагностично-контролюючий.
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель: Учні, сьогодні ми знаходимося у творчій діагностичній лабораторії, де будемо виявляти стан вашої навченості з теми «Правопис складних слів». Під час експертизи ми вияснимо багато цікавого, а саме:
- на якому рівні ви засвоїли тему;
- які питання засвоєні погано і потребують доопрацювання;
- як писати складні слова та як їх використовувати під час виконання творчих навчальних завдань;
це допоможе вам грамотно писати письмові роботи, отримувати високі бали, мати великий словниковий запас. А також це перша ваша сходинка у підготовці до ЗНО.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Завдання уроку.
Учні повинні знати: правила правопису складних слів, способи їх творення.
Учні повинні вміти: застосовувати вивчені правила на практиці, коментувати прочитане, самостійно утворювати складні слова, самостійно працювати за підручником та таблицею, оцінювати свою роботу.
III. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування.
Дослідження-моделювання. Утворити і записати складні слова. Обґрунтувати написання.
Дослідження-відновлення. Відновити складні слова, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.
Південь, схід; Східна Україна; південь, захід; Західна Європа;
північ, захід; Середня Азія; Північна Корея; Північна Америка.
· Дібрати іншомовні назви проміжних сторін світу до слів північно-західний (норд-вест) і північно-східний (норд-ост).
· Дослідити, чому складний прикметник південно-східний пишеться через дефіс, а південноукраїнський – разом. Свою думку обґрунтуйте за допомогою правила.
Логічний диктант. Записати, знімаючи риску й утворюючи синонімічні пари слів. Дослідити, чи всі слова є складними. Пояснити правопис їх.
1. Анти/теза, не/приязнь, взаємо/допомога, все/бічний, жовто/блакитний, кисло/молочний, добро/дійний, життє/радісний, жовто/гарячий, народно/пісенний, загально/освітній, мікро/скопічний, кіно/зйомка, легко/важний, пів/яблуні.
2. Зоре/пад, сонце/любний, проти/лежність, мило/сердний, все/могутній, добро/вільно, золото/устий, вело/спорт, небесно/голубий, напів/грамотний, біло/сніжний, воєнно/стратегічний, військово/зобов'язаний, мало/помалу, літературно/художній.
- частково-пошуковий (евристичний) метод, який передбачає включення суб'єктів у процес обговорення, аналізу та вирішення проблемної ситуації; при цьому процес пошукової діяльності учнів здійснюється під контролем з боку педагога;
- дослідницький метод, який передбачає включення учнів в процес формулювання проблемного завдання, вибір інструментів і методів вивчення, визначення цілей і завдань, а також розробку програми дослідження, відбір бази, визначення учасників взаємодії і обробку отриманих результатів.
10 клас
Тема: Написання складних слів разом, окремо, з дефісом
Мета: поглибити знання учнів про правопис складних слів, особливості їх творення та вживання; формувати навички правильно писати та вимовляти складні слова; виявити рівень засвоєння знань учнів з теми через проведення експертизи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову; виховувати любов до рідного слова.Обладнання: роздруки текстів, орфографічний словник, таблиця «Правопис складних слів», мультимедійний супровід.
Тип уроку: урок формування та розвитку практичних компетентностей на основі набутих знань. Діагностично-контролюючий.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель: Учні, сьогодні ми знаходимося у творчій діагностичній лабораторії, де будемо виявляти стан вашої навченості з теми «Правопис складних слів». Під час експертизи ми вияснимо багато цікавого, а саме:
- на якому рівні ви засвоїли тему;
- які питання засвоєні погано і потребують доопрацювання;
- як писати складні слова та як їх використовувати під час виконання творчих навчальних завдань;
це допоможе вам грамотно писати письмові роботи, отримувати високі бали, мати великий словниковий запас. А також це перша ваша сходинка у підготовці до ЗНО.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Завдання уроку.
Учні повинні знати: правила правопису складних слів, способи їх творення.
Учні повинні вміти: застосовувати вивчені правила на практиці, коментувати прочитане, самостійно утворювати складні слова, самостійно працювати за підручником та таблицею, оцінювати свою роботу.
III. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування.
- Який розділ вивчає способи творення слів?
- Які слова називаються складними? Навести приклади складних слів.
- Якими способами утворюються складні слова? Навести приклади.
- Що таке твірна основа слова?
- Коли складні слова слід писати разом? Правила ілюструйте прикладами.
- Коли складні слова слід писати через дефіс? Правила ілюструйте прикладами.
Дослідження-моделювання. Утворити і записати складні слова. Обґрунтувати написання.
Дослідження-відновлення. Відновити складні слова, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.
Південь, схід; Східна Україна; південь, захід; Західна Європа;
північ, захід; Середня Азія; Північна Корея; Північна Америка.
· Дібрати іншомовні назви проміжних сторін світу до слів північно-західний (норд-вест) і північно-східний (норд-ост).
· Дослідити, чому складний прикметник південно-східний пишеться через дефіс, а південноукраїнський – разом. Свою думку обґрунтуйте за допомогою правила.
Логічний диктант. Записати, знімаючи риску й утворюючи синонімічні пари слів. Дослідити, чи всі слова є складними. Пояснити правопис їх.
1. Анти/теза, не/приязнь, взаємо/допомога, все/бічний, жовто/блакитний, кисло/молочний, добро/дійний, життє/радісний, жовто/гарячий, народно/пісенний, загально/освітній, мікро/скопічний, кіно/зйомка, легко/важний, пів/яблуні.
2. Зоре/пад, сонце/любний, проти/лежність, мило/сердний, все/могутній, добро/вільно, золото/устий, вело/спорт, небесно/голубий, напів/грамотний, біло/сніжний, воєнно/стратегічний, військово/зобов'язаний, мало/помалу, літературно/художній.
Короткий словниковий диктант.
Давньоруський літопис, олімпійський важкоатлет, двадцятирічний ювілей, Сімферопольський медуніверситет, фоностилістика мови, червоно-зелено-синій орнамент, чотиримісячне відрядження, блукати день-другий, відомий з давніх-давен, списати піваркуша, об’їздити пів-Харкова, виступ прем’єр-міністра, дослідження члена-кореспондента, шовкова максі-спідниця, жіночий міні-футбол, радіоапаратура, радіофізичний факультет, природничо-математичний профіль, первіснообщинний лад, деревообробний цех.
IV. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
· Який етап уроку для вас виявився найскладнішим?
· Що б Ви побажали один одному на наступні уроки?
V. Домашнє завдання
Середній рівень: вправа №хх; достатній – вправа №уу; високий: написати твір – роздум «Чи потрібно гарно вчитися, щоб досягти успіхів у житті?», використавши складні слова.
Дашо, матеріал на урок прекрасний, а застосування технології проблемного навчання де? доповніть, будь ласка.
ВідповістиВидалити