ТЕХНОЛОГІЯ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ

Про технологію

Для стимулювання пошукової, самостійної діяльності учнів вже багато років в системі освіти широко використовується проблемне навчання. Його психологічною основою є протиріччя, що виникає в свідомості учня, між тим, якими знаннями він вже володіє, і тим, що необхідно знати, щоб розібратися в запропонованій педагогом проблеми, проблемної ситуації. Відомий фахівець з проблемного навчання М. І. Махмутов сформулював загальні і спеціальні функції проблемного навчання.

Загальні функції такого навчання включають:
- засвоєння учасниками взаємодії в навчальному процесі системи знань і способів розумової і практичної діяльності;
- розвиток інтелекту учнів, тобто їх пізнавальної самостійності і творчих здібностей;
- формування діалектико-матеріалістичного мислення учасників навчання;
- розвиток всебічно і гармонійно розвиненої особистості.

До методів проблемного навчання фахівці в сфері педагогіки відносять:
- проблемний виклад (педагог ставить питання і формулює проблемні ситуації, показує варіанти їх аналізу та вирішення, а ті, яких навчають можуть висловити своє ставлення до пропонованих версій аналізу і прийнятого рішення);
- частково-пошуковий (евристичний) метод, який передбачає включення суб'єктів у процес обговорення, аналізу та вирішення проблемної ситуації; при цьому процес пошукової діяльності учнів здійснюється під контролем з боку педагога;
- дослідницький метод, який передбачає включення учнів в процес формулювання проблемного завдання, вибір інструментів і методів вивчення, визначення цілей і завдань, а також розробку програми дослідження, відбір бази, визначення учасників взаємодії і обробку отриманих результатів.



10 клас

Тема: Написання складних слів разом, окремо, з дефісом

Мета: поглибити знання учнів про правопис складних слів, особливості їх творення та вживання; формувати навички правильно писати та вимовляти складні слова; виявити рівень засвоєння знань учнів з теми через проведення експертизи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову; виховувати любов до рідного слова.

Обладнання: роздруки текстів, орфографічний словник, таблиця «Правопис складних слів», мультимедійний супровід.

Тип уроку: урок формування та розвитку практичних компетентностей на основі набутих знань. Діагностично-контролюючий.

Хід уроку

I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів.


Вчитель: Учні, сьогодні ми знаходимося у творчій діагностичній лабораторії, де будемо виявляти стан вашої навченості з теми «Правопис складних слів». Під час експертизи ми вияснимо багато цікавого, а саме:

- на якому рівні ви засвоїли тему;
- які питання засвоєні погано і потребують доопрацювання;
- як писати складні слова та як їх використовувати під час виконання творчих навчальних завдань;
це допоможе вам грамотно писати письмові роботи, отримувати високі бали, мати великий словниковий запас. А також це перша ваша сходинка у підготовці до ЗНО.

Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Завдання уроку.
Учні повинні знати: правила правопису складних слів, способи їх творення.
Учні повинні вміти: застосовувати вивчені правила на практиці, коментувати прочитане, самостійно утворювати складні слова, самостійно працювати за підручником та таблицею, оцінювати свою роботу.

III. Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування.
  1. Який розділ вивчає способи творення слів?
  2. Які слова називаються складними? Навести приклади складних слів.
  3. Якими способами утворюються складні слова? Навести приклади.
  4. Що таке твірна основа слова?
  5. Коли складні слова слід писати разом? Правила ілюструйте прикладами.
  6. Коли складні слова слід писати через дефіс? Правила ілюструйте прикладами.
Колективна робота

Дослідження-моделювання. Утворити і записати складні слова. Обґрунтувати написання.


Дослідження-відновлення. Відновити складні слова, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.

Південь, схід; Східна Україна; південь, захід; Західна Європа;

північ, захід; Середня Азія; Північна Корея; Північна Америка.
· Дібрати іншомовні назви проміжних сторін світу до слів північно-західний (норд-вест) і північно-східний (норд-ост).

· Дослідити, чому складний прикметник південно-східний пишеться через дефіс, а південноукраїнський – разом. Свою думку обґрунтуйте за допомогою правила.

Логічний диктант. Записати, знімаючи риску й утворюючи синонімічні пари слів. Дослідити, чи всі слова є складними. Пояснити правопис їх.

1. Анти/теза, не/приязнь, взаємо/допомога, все/бічний, жовто/блакитний, кисло/молочний, добро/дійний, життє/радісний, жовто/гарячий, народно/пісенний, загально/освітній, мікро/скопічний, кіно/зйомка, легко/важний, пів/яблуні.

2. Зоре/пад, сонце/любний, проти/лежність, мило/сердний, все/могутній, добро/вільно, золото/устий, вело/спорт, небесно/голубий, напів/грамотний, біло/сніжний, воєнно/стратегічний, військово/зобов'язаний, мало/помалу, літературно/художній. 

Короткий словниковий диктант.
Давньоруський літопис, олімпійський важкоатлет, двадцятирічний ювілей, Сімферопольський медуніверситет, фоностилістика мови, червоно-зелено-синій орнамент, чотиримісячне відрядження, блукати день-другий, відомий з давніх-давен, списати піваркуша, об’їздити пів-Харкова, виступ прем’єр-міністра, дослідження члена-кореспондента, шовкова максі-спідниця, жіночий міні-футбол, радіоапаратура, радіофізичний факультет, природничо-математичний профіль, первіснообщинний лад, деревообробний цех.

IV. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія
· Який етап уроку для вас виявився найскладнішим?
· Що б Ви побажали один одному на наступні уроки?

V. Домашнє завдання
Середній рівень: вправа №хх; достатній – вправа №уу; високий: написати твір – роздум «Чи потрібно гарно вчитися, щоб досягти успіхів у житті?», використавши складні слова.

Коментарі

  1. Дашо, матеріал на урок прекрасний, а застосування технології проблемного навчання де? доповніть, будь ласка.

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні публікації