ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ

Про технологію


Технологія розвивального навчання ґрунтується на теоретичних ідеях і практичних напрацюваннях Л. Виготського, Л. Занкова, В. Давидова, Д. Ельконіна. Тривалий час науково-теоретичних і практичних пошуків став стимулом упровадження ідей розвивального навчання в широкій педагогічній практиці наприкінці ХХ століття, а на початку ХХІ – упровадження цих ідей в основі концепції початкової освіти.

У результаті проведеного педагогічного експерименту сформульовано систему взаємопов'язаних принципів розвивального навчання:
  • навчання має проваджуватися на високому рівні складності;
  • у вивченні програмного матеріалу необхідно йти вперед швидкими темпами;
  • провідне місце належить теоретичним знанням;
  • учні повинні усвідомлено засвоювати навчальний матеріал, засоби реалізації знань на практиці.

Метою розвивального навчання є формування активного, самостійного творчого мислення учнів і на цій основі поступового переходу до самостійного навчання.
Завдання розвивального навчання: формування особистості з гнучким розумом, розвиненими потребами до подальшого пізнання й самостійних дій, певними навичками та творчими здібностями.

10 клас
Тема. Урок практичної риторики. Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки

I. Організація класу
Інтелектуальна розминка
► Прочитайте афоризми. Поясніть їхній зміст. Що об’єднує їх?
Людські суперечки нескінченні не тому, що неможливо знайти істину, а тому, що в суперечці шукають не істину, а самоствердження (Буддійська мудрість).
Не дозволяйте маленькій суперечці зруйнувати велику дружбу (Далай Лама).
II. Мотивація навчальної діяльності
► За афоризмами сформулюйте тему уроку, визначте його мету та завдання.

III. Актуалізація опорних знань
IV. Вивчення нового матеріалу
Словникова робота (робота зі словниками)
► З’ясуйте значення слів суперечка, полеміка, дебати, диспут.
► Який словник у цьому допоможе?

Конструювання речень
► Складіть речення з новими словами.

Групова робота 
► На сьогодні у вас було випереджальне домашнє завдання. Чотири групи учнів дослідили та підготували для вас презентацію нових понять та термінів, які допоможуть вам зрозуміти тему.
Презентація групи 1 - суперечка, пропонент, опонент, аудиторія; групи 2 - дискусія; групи 3 - полеміка; групи 4 - диспут.

V. Закріплення набутих знань
Проблемно-пошукове завдання
► Знайдіть серед тверджень такі, де є привід для суперечки.
□ Мовний режим у школі.
□ Куріння шкодить здоров’ю.
□ Телебачення та Інтернет скоро повністю замінять книги та газети.
□ Взимку випадає сніг.
□ Дівчата завжди краще навчаються за хлопців.
□ Комп’ютерні ігри сприяють покращенню навчання та інтелектуальному розвитку.

► Поясніть, чому в них відсутній предмет суперечки. Обґрунтуйте свою думку, використовуючи словосполучення «я вважаю», «на мою думку», «мені здається», «на мій погляд», «я переконаний».

Ситуативне завдання
► Уявіть ситуацію: вам доручили виступити на ток-шоу з метою доведення своєї думки, позиції, ставлення до обговорюваних проблем громадянської відповідальності. Яким видом суперечки ви скористаєтеся в такому випадку? Чому? Про які проблеми будете говорити?

Робота з текстом
(текст)

VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Рефлексія»
· Який із видів роботи на уроці вам найбільше сподобався?
· Чого не вдалося досягти?
· Наскільки ви впоралися з поставленим завданням?
· Які виникли труднощі під час уроку?

VII. Домашнє завдання
Пошукове завдання. Знайти в недавно вивчених художніх творах української літератури зразок суперечки.
Творче завдання. Уявіть, що вам запропонували написати продовження повісті І. Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я"(або будь-якого іншого художнього твору з української літератури). На наступний урок напишіть фанфік-продовження з елементами суперечки обсягом 150-200 слів.

Коментар. На уроці було використано різні методи навчання, які постійно супроводжувалися обговоренням із класом та коментарем учителя. Доцільно використовувати на уроках розвитку зв'язного мовлення, щоб урок не був нудним, тому що як правило тут теорія розрахована більше на загальний розвиток учня, ніж на її практичне застосування.

Коментарі

  1. Задум прекрасний! Трохи не дотягла з реалізацією: текст заявлено, а його немає;
    Які твори з укрліт треба учням аналізувати?..4 бали

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні публікації